Gå til indhold
FORSIDEN | LÆS OP | REN TEKST | PRINT | SITEMAP |
header ouh 1ouh header 2

7. februar 2018: Derfor skal I elske Patienterstatningen

Patienterstatningens direktør Karen-Inger Bast vil på årets første OUH TALKS forklare, hvorfor hun mener, at sundhedsvæsenet skal ”elske” den ordning, der sikrer, at patienter, der kommer til skade i sundhedsvæsenet bl.a. kan få dækket økonomiske tab.


For Patienterstatningen handler besøget på OUH ikke om at få flere anmeldelser, men flere af de rigtige anmeldelser – de sager, hvor patienten har en reel skade, der kan erstattes. Karen-Inger Bast efterspørger i den forbindelse sundhedspersonalets hjælp: I er dem, der ser patienterne, og I er dem, der er bedst til at vurdere, om en patient har en skade eller forveksler et forventeligt behandlingsresultat med en skade. Det handler om at sætte patienten først, høj faglighed, sørge for helheden og være ansvarlig - også når det går galt.

 

Af andre punkter Karen-Inger vil forsøge at komme ind på er:

·         Hvordan vi tager presset fra jeres skuldre, når en erstatning kører

·         Hvordan vi tager tævene i pressen

·         Hvordan der er vandtætte skotter mellem os og disciplinær-systemet og hvorfor

·         Hvorfor I skal læse vores afgørelser

·         Hvorfor I skal anke vores afgørelser, hvis I ikke er enige

·         Hvordan vi opererer med "overvejende sandsynligt" og ikke nødvendigvis statistisk dokumenteret eller hele sandhenden

·         Hvad I er forpligtet til, hvis I tror, overvejer, tænker at noget kunne være gået galt i forbindelse med et patientforløb

·         Hvad med lægemiddelskader, hvad er det for en størrelse?

 

 

Se video fra arrangementet her:

 

 

Præsentationer fra dagen:

Velkommen v. administrerende direktør Niels Nørregaard Pedersen

 

Præsentation v. direktør for Patienterstatningen Karen-Inger Bast

 

 


Siden er sidst opdateret: 21-02-2018 af Direktionssekretariatet.